Narrow your search
Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Supernormaal : van een moeilijke jeugd naar een evenwichtig leven
Authors: ---
ISBN: 9789460035593 9460035590 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Uitgeverij Balans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bijna driekwart van alle mensen krijgt tijdens zijn jeugd te maken met een traumatische ervaring. Sommigen worden gepest, anderen verliezen een ouder, maken een echtscheiding mee, of hebben een familielid met een psychische aandoening of een verslaving. Sommige kinderen worden blootgesteld aan huiselijk geweld, sommige emotioneel, lichamelijk of seksueel misbruikt of verwaarloosd.Wonder boven wonder komen de meeste van deze kinderen hun trauma te boven. Ondanks de littekens slagen zij erin als volwassenen een stabiel en betekenisvol leven op te bouwen. Hoe kan dat? Waar halen zij de kracht vandaan? Zitten flexibiliteit en veerkracht anders in elkaar dan wij geneigd zijn te denken?Psychotherapeut Meg Jay laat aan de hand van tal van voorbeelden en verhalen op overtuigende en indringende wijze zien dat de menselijke veerkracht veelzijdiger en complexer is dan we ooit voor mogelijk hielden. De supernormale volwassene is geen zwaar beschadigd of getraumatiseerd slachtoffer en ook geen taaie, elastische overlever die alles van zich laat afglijden en simpelweg terugveert. Hij of zij is een supernormale held, die weet wat hem te doen staat – maar zich wel vaak verborgen voelt achter een masker. Dit baanbrekende boek roept bij de lezer een diep gevoel op van herkenbaarheid, begrip, verbondenheid en mededogen.


Digital
Behandelmodule zelfbeeldversterking en sociale vaardigheid voor kinderen : 10x doen
Authors: ---
ISBN: 9036810647 9789036810630 9789036810647 Year: 2016 Publisher: Houten Bohn Stafleu van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze behandelmodule beschrijven de auteurs een nieuwe methode waarin vaktherapie en sociale vaardigheidstraining wordt gecombineerd voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 15 jaar met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. In tien weken worden vaardigheden getraind en geoefend en de daarbij passende competentie eigen gemaakt. Een kind leert in de training bijvoorbeeld ‘op een goede manier een vraag stellen’. In diezelfde week komt in de vaktherapie stemgebruik, ademhaling en het stellen van vragen aan de orde. Door de unieke samenstelling van deze behandeling leert het kind de nieuwe vaardigheid direct toe te passen en eigen te maken. Deze module is breed inzetbaar voor therapeuten in de ggz als ook professionals werkzaam binnen instellingen. Ook vrijgevestigde psychologen en vaktherapeuten zullen deze behandelmodule een waardevolle toevoeging en verdieping vinden op de bestaande literatuur. Door de praktische insteek van het werk kan de behandelaar direct met de kinderen aan de slag. Ingeborg Grootendorst is beeldend vaktherapeut en is al jaren werkzaam met de betreffende doelgroep. Merel Smit is psycholoog en eveneens al jaren werkzaam met deze doelgroep.


Book
Tirso, het jongetje dat altijd vragen stelt
Authors: ---
Year: 2004 Publisher: Zuidhorn Schoolsupport

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Object
Gordeldierpop
Publisher: Mechelen Leefsleutels

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe ga jij om met jouw gevoelens? Laat je ze zien, of sluit je ze af? En hoe doen kinderen dat? Met behulp van de handpoppen kan er gewerkt worden rond omgaan met gevoelens. De slak, de egel, de schildpad en het gordeldier kunnen zich naar buiten richten en zich laten zien, maar zij kunnen zich ook terugtrekken in hun huis, stekels of schild. Op deze manier sluiten ze zich af en beschermen ze zichzelf. Via deze symboliek kunnen kinderen zich herkennen in de poppen en samen op zoek gaan naar wat ze nodig hebben om weer naar buiten te kunnen komen. In combinatie met spel of verhaal zijn ze erg waardevol binnen de programma's Toeka, Miembo, Een groot geheim in een klein hoofdje en Als de dood voor de dood op school?.


Book
Bikkels in de dop : voor kinderen die zelfzekerder willen worden
Authors: ---
ISBN: 9789044132168 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zou jij ook graag een beetje stoerder willen zijn? Niet meer bij iedere situatie denken dat je het toch niet kan, of dat dingen toch weer gaan mislukken? Dan is dit een boek voor jou! Je leest hier hoe je positiever over jezelf en spannende situaties kunt denken en hoe je ontspannen en relaxed kunt blijven. Je leert ‘nee’ te zeggen en om te gaan met tegenslagen. Na het lezen van dit boek zul je anders over dingen gaan nadenken en met opgeheven hoofd nieuwe uitdagingen aangaan. Een echte Bikkel! Bikkels in de dop is een boek voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar, dat gericht is op het vergroten van de sociaal-emotionele weerbaarheid. Om zelf te lezen of samen met een ouder of begeleider. Met behulp van de principes uit de cognitieve gedragstherapie wordt het anders kijken naar gebeurtenissen stap voor stap uit de doeken gedaan. De handige stappenplannen en werkbladen kun je ook downloaden met een persoonlijke code. (Bron: covertekst)


Book
De ander en ik : werkboek sociale vaardigheden
Author:
ISBN: 9789085605669 Year: 2010 Publisher: Amsterdam Niño

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als kind ben je veel in contact met andere kinderen en volwassenen. Het is niet altijd even makkelijk om die contacten voor iedereen prettig te houden. Dit werkboek is voor kinderen bedoeld die hier meer over willen leren. Er worden tips en opdrachten gegeven om angst en onzekerheid in het contact met anderen de baas te zijn. Kinderen leren over zichzelf en lastige situaties na te denken aan de hand van vragen en stellingen.


Book
Weerbaar zijn : dat vind ik niet leuk
Authors: ---
ISBN: 9057880792 Year: 2002 Publisher: Hilversum Kwintessens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De klas van juf Sylvia gaat een middag naar het bos. Ze moeten zich aan de samen op stap regels houden. Maar Jasper wil Lieke geen hand geven. En even later dringt een meisje voor. Hoe kan Jasper dit oplossen?


Book
Handboek weerbaarheid. : Van theorie naar toepassing.
Authors: --- ---
ISBN: 9789088506871 Year: 2016 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Weerbaar zijn betekent dat iemand kan opkomen voor zijn eigen wensen, grenzen en behoeften en daarbij rekening houdt met de wensen en grenzen van een ander. Weerbaar gedrag is dus gedrag waarin je voor jezelf opkomt met respect voor jezelf én voor de ander.Het Handboek weerbaarheid is dé leidraad voor iedere weerbaarheidstrainer, ervaren en onervaren. Het boek biedt een theoretische onderbouwing van de methodiek van psychofysieke weerbaarheid en een praktijkgedeelte. Weerbaarheidsthema’s als pesten, huiselijk geweld, agressieregulatie en loverboys zijn uitgebreid beschreven. De aandachtspunten voor praktisch iedere doelgroep zijn helder uiteengezet en de beschrijving van opzet en uitvoering van diverse vormen van weerbaarheidstraining zijn praktisch geformuleerd. Met de voorbeeldwerkvormen die dit handboek afsluiten kan iedere professional direct aan de slag.Behalve een naslagwerk is deze uitgave ook een studieboek; voorafgaand aan ieder hoofdstuk zijn de leerdoelen van dat betreffende hoofdstuk beschreven, het bevat verwerkingsopdrachten en een aantal praktijkvoorbeelden.


Book
Behandelmodule zelfbeeldversterking en sociale vaardigheden voor kinderen
Authors: ---
ISBN: 9036810647 9789036810630 9789036810647 9036810639 Year: 2016

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze behandelmodule beschrijven de auteurs een nieuwe methode waarin vaktherapie en sociale vaardigheidstraining wordt gecombineerd voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 15 jaar met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. In tien weken worden vaardigheden getraind en geoefend en de daarbij passende competentie eigen gemaakt. Een kind leert in de training bijvoorbeeld ‘op een goede manier een vraag stellen’. In diezelfde week komt in de vaktherapie stemgebruik, ademhaling en het stellen van vragen aan de orde. Door de unieke samenstelling van deze behandeling leert het kind de nieuwe vaardigheid direct toe te passen en eigen te maken. Deze module is breed inzetbaar voor therapeuten in de ggz als ook professionals werkzaam binnen instellingen. Ook vrijgevestigde psychologen en vaktherapeuten zullen deze behandelmodule een waardevolle toevoeging en verdieping vinden op de bestaande literatuur. Door de praktische insteek van het werk kan de behandelaar direct met de kinderen aan de slag. Ingeborg Grootendorst is beeldend vaktherapeut en is al jaren werkzaam met de betreffende doelgroep. Merel Smit is psycholoog en eveneens al jaren werkzaam met deze doelgroep.


Book
'Mama, papa, weet je...? Ik heb kwaliteiten!' : inspiratieboek
Authors: --- ---
ISBN: 9789038224633 Year: 2015 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het boek 'Mama, papa, weet je ... ? Ik heb kwaliteiten! vinden ouders, leraren en begeleiders inspiratie om kwaliteiten te ontdekken bij jonge kinderen. Hiervoor gebruiken de auteurs het oplossingsgericht model en het kernkwadrantenmodel. Beiden geven een verrassende kijk op het gedrag van kinderen. Deze visie versterkt het positief zelfbeeld en een goed gevoel bij kinderen, maar zet ook de volwassenen rondom het kind aan om het kind anders te benaderen.

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by